My Trip to China part 4

National Art Museum of China


Fjärde och sista dagen i Beijing spenderade jag till stor del med att ligga i sängen på hotellet och försöka sova eftersom jag skulle upp klockan 3 och ge mig iväg till flygplatsen. Mina försök var förgäves men förutom det så gick jag även på the National Art Museum of China som var helt enormt och hade två stora utställningar, en om nutida kinesiska oljemålare och en om traditionella kinesiska leksaker. Det var en trevlig variation i de annars klassiska Beijing turistattraktionerna och jag kan rekommendera det om man känner för lite konst, dessutom var det gratis för turister om man visade upp ett utländskt pass eller id. Det som slog mig mest var hur stora oljemålningarna var. Jag såg i stort sett inte en enda målning om var under en meter och den största var säkerligen upp emot 8 meter bred.

För att avsluta min Beijing vistelse lyckades jag lokalisera en vegetarisk restaurang, som var helt underbart inredd och mysig, där jag provade vegetarisk peking anka. Det låter konstigt men det var faktiskt riktigt gott!

National Art Museum of China


National Art Museum of China


National Art Museum of China


National Art Museum of China


National Art Museum of China


National Art Museum of China


Parrot


Tea


Vegetarian duck


0 comments:

Post a Comment